Co zmieniło się w e-dowodzie od 7 listopada 2021 r.

 Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego.

Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Odciski palców nie są pobierane od:

  • dzieci poniżej 12. roku życia
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.

Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.

Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Odciski są usuwane z Rejestru automatycznie:

  • w momencie odebrania dowodu przez obywatela albo
  • gdy obywatel nie odebrał dowodu w ciągu 90 dni od daty wydania (czyli daty personalizacji zamieszczonej w dowodzie).

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.

Okres ważności dowodów osobistych

Wydawane od 7 listopada2021 r. dowody osobiste są ważne przez:

  • 10 lat – dla osób od 12. r. życia,
  • 5 lat – dla osób do 12. r. życia,
  • 12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.


UWAGA!


Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać! Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego na e-dowód jest bezpłatna.


GDZIE I JAK ZŁOŻYĆ WNIOSEK O E-DOWÓD Z ODCISKAMI PALCÓW?

Wszystkie dowody, które będą wydane na podstawie złożonych wniosków będą mieć warstwę elektroniczną. Wniosek o dowód można składać:

  • w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania

UWAGA!

Przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby chorej, niepełnosprawnej oraz u której powstała niedająca się pokonać przeszkoda (np. osobie osadzonej w zakładzie karnym) będzie organ gminy będącej siedzibą władz powiatu (Prezydent Miasta Zielona Góra).

W związku z tym wnioski realizować będzie Wydział Spraw Obywatelskich mieszczący się przy ul. Artura Grottgera 7 w Zielonej Górze. Upoważniony pracownik wydziału wyposażony zostanie w mobilną stację, która umożliwi obsługę wniosku w miejscu pobytu osób o których mowa powyżej. W sytuacji gdy wymienione w ustawie okoliczności nie pozwalają złożyć wniosku osobiście zainteresowana osoba powiadamia o tym urząd telefonicznie pod numer: 68 475-18-34 lub 68 475-18-29.

Zaistniały przypadek należy uprawdopodobnić.

Jak używać e-dowodu, zmienić PIN lub odblokować dany certyfikat za pomocą kodu PUK, dowiesz się na stronie edowod.gov.pl.

Wyświetlono: 289

Facebook.com X.com